top of page
Post: Blog2 Post

ODWOŁANY LUB OPÓŹNIONY LOT – INFORMACJE PRAKTYCZNE, JAK UZYSKAĆ ODSZKODOWANIE.


odwołany lub opóźniony lot

Loty samolotem stały się jednym z najpopularniejszych środków transportu. Niestety podróże lotnicze nie zawsze przebiegają płynnie i bezproblemowo, tak jak byśmy tego oczekiwali. Zdarzają się sytuacje, kiedy nasz lot zostanie odwołany lub opóźniony, a to skutecznie potrafi popsuć wakacje i pozmieniać plany. Wobec odwołania, lub opóźnienia lotu nie jesteśmy jednak bezradni. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że w takich sytuacjach przysługuje nam szereg uprawnień, z których możemy skorzystać, oraz odszkodowanie. Również tanie linie lotnicze takie jak Wizzair, czy Ryanair mają obowiązek zatroszczyć się o pasażerów.


Co zrobić, gdy nasz lot jest odwołany lub opóźniony? Jak wygląda procedura ubiegania się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot? W jakiej wysokości przysługuje nam odszkodowanie? W poniższym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania.


Nam na szczęście taka sytuacja przytrafiła się do tej pory tylko raz, podczas lotu z Moskwy do Krakowa. Samolot Lot-u wyleciał już opóźniony z Warszawy do Moskwy i ostatecznie opóźnienie wylotu wyniosło 4h. Sytuację komplikował fakt przesiadki w Warszawie, gdzie ostatni samolot mieliśmy w momencie wylotu z Moskwy. I tak zamiast być w Krakowie ok 23 dotarliśmy na 8 rano. Na lotnisku otrzymaliśmy informację, o przysługującym nam odszkodowaniu w wysokości 250 €, oraz dostaliśmy voucher na posiłek do wykorzystania w jednej z restauracji. Niestety nie wszystkie linie lotnicze podchodzą w tak uczciwy sposób do swoich pasażerów.


Podstawą prawną , która umożliwia ubieganie się o uzyskanie odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot stanowi Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, albo odwołania, lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.


Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot przysługuje wszystkim pasażerom:

  • W przypadku wszystkich lotów na terenie UE.

  • Bez względu na przewoźnika w przypadku lotów z UE do kraju spoza UE.

  • Bez względu na przewoźnika w przypadku lotów z kraju spoza UE do UE, obsługiwanych przez linie lotnicze z UE.

  • Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot dotyczy również lotów czarterowych!

Opóźniony lub odwołany lot, zobacz co Ci się należy?

Linie lotnicze nie mają wolnej ręki w kwestii wysokości odszkodowań. Kwoty są narzucone przez rozporządzenie nr 261 i zależą wyłącznie od długości opóźnienia lotu.


Pasażerowie są uprawnieni do odszkodowania, jeżeli lot jest odwołany lub gdy dotarli do miejsca docelowego z opóźnieniem większym niż 3 godziny (2 godziny w przypadku odwołania), oraz nie zaistniały żadne okoliczności nadzwyczajne.

  • 250 euro gdy lot jest opóźniony o minimum 3 godziny, a odległość z miejscem docelowym nie przekracza 1500 km.

  • 400 euro w przypadku gdy lot jest opóźniony ponad 3 godziny dla wszystkich lotów w obrębie Unii Europejskiej powyżej 1500 km, oraz wszystkich innych o długości od 1500 km do 3500 km.

  • 600 euro jeśli doleciałaś na miejsce z ponad 3-godzinnym opóźnieniem, dla wszystkich poza unijnych lotów dłuższych niż 3500 km.

  • Odszkodowanie przysługuje również w przypadku lotów czarterowych.

  • Odmówiono Ci wejścia na pokład. Overbooking to zjawisko, które zdarza się częściej niż myślisz. Niektóre linie lotnicze sprzedają więcej biletów niż jest miejsc w samolocie, licząc na to, że ktoś odwoła swój lot w ostatnim momencie, lub z różnych przyczyn nie skorzysta z biletu. Jeśli przybędziesz na lotnisko ostatni, taka sytuacja może więc zdarzyć się i Tobie – w takim przypadku również należy Ci się odszkodowanie.

Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 17 marca 2017 roku, na złożenie wniosku o odszkodowanie mamy rok czasu. Niestety w Polsce jest to tylko rok, a w niektórych krajach europejskich ten okres wynosi nawet 5 lat!


Linie lotnicze mają obowiązek poinformować o odwołanym locie na minimum 14 dni przed dniem wylotu. W przeciwnym razie należy Ci się odszkodowanie.


Jeżeli linie lotnicze zaproponują Ci lot alternatywny i do miejsca docelowego przybędziesz z opóźnieniem odpowiednio 2-, 3- lub 4-godzinnym – odszkodowania będą o połowę mniejsze


Jeśli Twój lot jest odwołany lub opóźniony co najmniej o 2 godziny, możesz zwrócić się do przewoźnika o zwrot poniesionych kosztów. To roszczenie jest zupełnie niezależne od prawa do odszkodowania – ono należy Ci się w każdym wyżej opisanym przypadku.


Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot nie przysługuje gdy:

  • O odwołaniu lotu zostałeś powiadomiony przynajmniej na dwa tygodnie przed planowaną datą odlotu.

  • W dniu wylotu panowały złe warunki pogodowe na lotnisku wylotu/przylotu .

  • Zaproponowano Ci najbardziej dogodne warunki, czyli jak najbardziej zbliżone do pierwotnie przez niego zakładanych.

  • Odwołanie lotu spowodowane było awarią techniczną samolotu.

  • Niestabilną sytuacją polityczną w kraju lądowania.

Czy za odwołany lot z powodu pogody lub przyczyn technicznych przysługuje odszkodowanie?

Odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje, gdy przewoźnik lotniczy może dowieść, że odwołanie jest spowodowanie okolicznościami niemożliwymi do uniknięcia. Odwołania lotów spowodowane przez nadzwyczajne okoliczności takie jak zła pogoda, zagrożenia dla bezpieczeństwa, strajki pracowników lotniska, lub strajki kontroli ruchu lotniczego, czy niestabilna sytuacja polityczna nie wiążą się z koniecznością wypłaty odszkodowania (Art 5, p. 3 Rozporządzenia UE).


Linie lotnicze często jednak nadużywają argumentu nadzwyczajnych okoliczności i odrzucają wnioski o odszkodowanie. Jednak nie zawsze oznacza to, że jesteśmy na przegranej pozycji. Awaria samolotu nie zawsze jest spowodowana czynnikami wyższymi i może wynikać z większego lub mniejszego zaniedbania ze strony przewoźnika. Jeżeli linia lotnicza nie zgadza się na wypłatę odszkodowań, mamy możliwość odwołania się od tej decyzji do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.


Co, jeśli spóźnisz się na przesiadkę z powodu opóźnienia poprzedniego lotu?

W podróżach na dalekie odległości, fakt, że lot ma po drodze jedną (lub więcej) przesiadek, nie jest niczym wyjątkowym. Jeśli któryś z lotów zostanie opóźniony, może to spowodować, że spóźnisz się na przesiadkę i Twoja podróż zamieni się w pasmo nieprzewidzianych sytuacji.


Po pierwsze, jeśli spóźniłeś się na samolot z powodu opóźnionego lotu, obowiązkiem linii lotniczej jest znalezienie zastępczego lotu do miejsca docelowego na Twoim bilecie. Niezależnie od tego masz prawo do odszkodowania za opóźniony lot na mocy europejskiego prawa. Jeśli czas przybycia do miejsca docelowego przekracza czas określony na zakupionym przez Ciebie bilecie, o ponad trzy godziny, możesz ubiegać się o kwotę odszkodowania do 600 €.


WAŻNE aby loty były zarezerwowane razem i stanowiły część tej samej podróży. Jeśli Twoje loty zostały zakupione osobno (nie w ramach jednej rezerwacji), Twój przypadek nie będzie kwalifikować się do odszkodowania za opóźniony lot.

Co zrobić w przypadku odwołanego lotu?

Jak najszybciej zgłoś się do punktu informacyjnego linii lotniczej. Pamiętaj nie jesteś jedyną osobą w podobnej sytuacji, im szybciej tam się udasz tym większa szansa na uniknięcie długiej kolejki. Możesz spróbować się dodzwonić na infolinię z prośbą o znalezienie alternatywnego lotu. Warto również poprosić o potwierdzenie zaistniałej sytuacji, oraz zachować karty pokładowe tzw. bording pass – przydadzą się one później przy ubieganiu o odszkodowanie.


W przypadku opóźnienia lotu, już od 2 godzin przy krótszych lotach pasażerom przysługują:

  • Bezpłatne posiłki i napoje – proporcjonalnie do czasu oczekiwania, linie lotnicze powinny wyjść z taką propozycją do pasażerów, ale w praktyce zdarza się różnie, więc warto zachować rachunki, by później mieć podstawę do zwrotu kosztów.

  • Nocleg w hotelu – w przypadku gdy oczekujesz na swoje połączenie co najmniej dobę. Tutaj wiele zależy od polityki linii lotniczych i tego, co są w stanie pasażerowi w danym momencie zaoferować. Niektóre oferują pasażerom nocleg w pobliskim hotelu, lub na terenie lotniska, czasem jednak trzeba zapłacić samemu i później domagać się rekompensaty.

  • Transport na trasie lotnisko-hotel, kiedy musisz korzystać z noclegu z powodu komplikacji związanych z lotem.

  • Przewoźnik powinien zapewnić dwa połączenia telefoniczne z wybranymi osobami, oczywiście bezkosztowo.

  • Masz prawo oczekiwać od linii lotniczych kompletu wiadomości o rozwoju bieżącej sytuacji, przysługujących Ci prawach i stosownych procedurach.

Dodatkowa wskazówka: Linie lotnicze mają obowiązek zaopiekować się Tobą. Jeśli jednak nie wykażą dobrej woli, zachowaj wszystkie poniesione rachunki za jedzenie i napoje, aby załączyć je do reklamacji. Będą one podstawą do ubiegania się od linii lotniczych o zwrot kosztów.


Jak ubiegać się o odszkodowanie za odwołany/opóźniony lot?

Aby skutecznie ubiegać się odszkodowanie za opóźniony lot, musimy zwrócić się z wnioskiem do linii lotniczej. Po zakończonym locie zbierz wszystkie dokumenty tj. bilety, karty pokładowe (z odwołanego lotu i alternatywnego lotu), rachunki za posiłki (jeśli linia lotnicza nie dała Ci voucherów), dokument potwierdzający odwołany lub opóźniony lot. Wyślij kopie (pocztą lub mailem) do linii lotniczej wraz z wnioskiem o przyznanie odszkodowania powołując się na rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego. Na odpowiedź linia lotnicza ma 30 dni, jeżeli nic nie odpowiedzą- to tak jakby uznali Twój wniosek, wtedy skontaktuj się ponownie ze swoimi roszczeniami.


Co zrobić jeżeli linia lotnicza odmówi Ci wypłacenia odszkodowania?

Możesz napisać skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jeśli ULC pozytywnie rozpatrzy Twój wniosek, to prześlij ich decyzję do linii lotniczej żądając wypłaty odszkodowania. Jeśli ULC odrzuci Twoją sprawę lub linia lotnicza nadal odmawia wypłaty odszkodowania, to możesz zgłosić skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego ECK pomaga również w polubownym dochodzeniu roszczeń od linii lotniczych, hoteli, biur podróży zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE, Norwegii i Islandii. Wystarczy wysłać do ECK wypełniony formularz skargi, dostępny na ich stronie lub napisać maila na adres info@konsument.gov.pl.


Jeżeli przerażają Cię te wszystkie procedury zawsze możesz skorzystać z usług jednej z wielu firm na rynku zajmujących się tego typu sprawami. My mamy zaufanie do AirCashBack, firma ta już od ponad 10 lat pomaga pasażerom w dochodzeniu odszkodowań od linii lotniczych. Ty wypełniasz jedynie wniosek, a resztą formalności zajmują się oni. Od wyegzekwowanej kwoty zostaje pobrana prowizja ok 25%. Plusem jest, że w sytuacji kiedy nie wyegzekwują odszkodowania ty nie ponosisz żadnych kosztów.


Post powstał we współpracy z AirCashBack.




コメント


bottom of page

Copyright ©2020 by WhereTravelMarta&Lea. Design JB