JAK WYGLĄDA REJS WYCIECZKOWCEM. REJS STATKIEM NCL – WSZYSTKO CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ.
- Marta Burzyńska
- 18 mar
- 16 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 7 dni temu

Rejsy wycieczkowcami to niezwykle wygodny sposób podróżowania, łączący komfort luksusowego hotelu z możliwością zwiedzenia kilku krajów podczas jednej wyprawy. Na statku mamy wszystko na wyciągnięcie ręki – restauracje, baseny, strefy relaksu i rozrywki. Każdego dnia budzimy się w nowym miejscu, bez konieczności pakowania i rozpakowywania walizek czy męczących, długich przejazdów.
Gdy statek płynie do kolejnego portu, mamy czas na odpoczynek, delektowanie się pysznym jedzeniem, korzystanie z licznych udogodnień i cieszenie się beztroską atmosferą wakacji. Oczywiście, czas spędzony w każdym porcie jest ograniczony i nie da się zobaczyć wszystkiego, ale podobnie jest podczas pobytu w hotelu – rzadko kiedy korzystamy ze wszystkich dostępnych wycieczek fakultatywnych.
Jak dokładnie wygląda taka podróż? Jakie atrakcje czekają na pasażerów na pokładzie? Co obejmuje cena biletu i czego można się spodziewać podczas rejsu? Aby odpowiedzieć na te pytania, dzielimy się naszymi doświadczeniami z 12-dniowego rejsu linią Norwegian Cruise Line (NCL), który zabrał nas przez Mauritius, Reunion, Madagaskar i Republikę Południowej Afryki.
W poniższym artykule znajdziesz szczegółowe informacje na temat kosztów, atrakcji na statku, warunków podróży oraz odwiedzanych portów. Dowiesz się także, na co warto zwrócić uwagę przy planowaniu takiej wyprawy. Jeśli marzysz o niezapomnianej morskiej przygodzie, ten przewodnik jest dla Ciebie!
Procedura zaokrętowania na statek
Zaokrętowanie na statek wycieczkowy to pierwszy etap rejsu, który warto dobrze zaplanować, aby przebiegł sprawnie i bez stresu. Dzięki sprawnej organizacji cały proces zaokrętowania jest dobrze zorganizowany i trwa zazwyczaj od 30 minut do 2 godzin, w zależności od wielkości statku i liczby pasażerów. Warto wcześniej zapoznać się z wymaganiami linii rejsowej, aby uniknąć niepotrzebnych opóźnień i stresu.

Oto, jak wygląda krok po kroku:
1. Przyjazd do portu i odprawa bagażowa
Większość linii rejsowych zaleca przybycie do portu w wyznaczonym okienku czasowym, które zostaje nam wyznaczone wcześniej. Po przybyciu do terminala pasażerskiego pierwszym krokiem jest nadanie głównego bagażu. Otrzymuje on specjalną etykietę z numerem kabiny i zostaje dostarczony bezpośrednio na statek pod drzwi kabiny, często dopiero po kilku godzinach, dlatego warto mieć przy sobie podręczną torbę z najpotrzebniejszymi rzeczami. Zwłaszcza jeśli podróżujemy z małymi dziećmi, warto mieć taki niezbędnik ze sobą.
2. Kontrola dokumentów i odprawa
Następnie przechodzimy do stanowisk odprawy, gdzie obsługa sprawdza paszporty, bilety rejsowe oraz wymagane dokumenty (np. wizy, jeśli są konieczne). W tym momencie wykonywane jest również zdjęcie do karty pokładowej – najważniejszego dokumentu na czas rejsu, który pełni rolę klucza do kabiny, środka płatniczego oraz identyfikatora na statku.
3. Kontrola bezpieczeństwa
Podobnie jak na lotniskach, pasażerowie muszą przejść przez kontrolę bezpieczeństwa. Bagaż podręczny jest skanowany, a niektóre przedmioty mogą zostać zabrane do depozytu (np. drony, żelazka, ostre narzędzia czy alkohol, jeśli polityka linii go zabrania).
4. Wejście na pokład
Po zakończeniu odprawy pasażerowie mogą wejść na statek. Już na pokładzie obsługa kieruje ich do kabin lub zachęca do skorzystania z restauracji i barów, ponieważ pierwsze godziny na statku to doskonały moment na eksplorowanie jego udogodnień.
5. Obowiązkowy trening bezpieczeństwa (Muster Drill)
Zanim statek wyruszy w rejs, każdy pasażer powinien wziąć udział w szkoleniu bezpieczeństwa. Polega ono na zapoznaniu się z procedurami ewakuacyjnymi i lokalizacją szalup ratunkowych. W ostatnich latach wiele linii rejsowych wprowadziło wersję elektroniczną tego szkolenia, którą można obejrzeć na ekranie w kabinie lub w aplikacji mobilnej.
6. Rejs statkiem i początek przygody!
Po zakończeniu procedur można w pełni cieszyć się rejsem – zwiedzać statek, korzystać z atrakcji i czekać na moment, gdy jednostka opuści port, rozpoczynając niezapomnianą podróż!
Ile kosztował nas rejs?
Za 12-dniowy rejs dla trzech osób (dwie osoby dorosłe i sześcioletnie dziecko) w formule all-inclusive zapłaciliśmy 3900 euro. Koszt dla osoby dorosłej wynosił 1500 euro, a dla dziecka 900 euro.
W tej cenie zawarte było praktycznie wszystko – od momentu wejścia na statek, aż do jego opuszczenia. Obejmuje ona wyżywienie, nielimitowane napoje bezalkoholowe oraz alkohole (w tym szeroki wybór alkoholi premium), opłaty portowe, podatki, dwa posiłki w restauracjach premium (które normalnie są dodatkowo płatne), nielimitowany internet na jednym urządzeniu oraz 300 minut internetu dla drugiej osoby. Na statku na koniec rejsu zwrócono nam po 15 euro na osobę czyli łącznie 45 euro (za różnicę w podatkach). Podejrzewamy, że wynikało to częściowej ze zmiany trasy rejsu.

Trasa rejsu
Trasa rejsu obejmowała trzy kraje. Pierwotnie w planie podróży był jeszcze Mozambik, jednak został usunięty z rozkładu na dwa miesiące przed rozpoczęciem rejsu. Podejrzewamy, że powodem były kwestie bezpieczeństwa – wszyscy, z którymi później rozmawialiśmy na temat Mozambiku, odradzali podróż, twierdząc, że obecnie nie jest tam bezpiecznie.
W trakcie rejsu dopłynęliśmy do siedmiu portów. Wypłynęliśmy z Port Louis (Mauritius), a następnie zawinęliśmy do Pointe des Galets (Reunion), Antsiranana i Nosy Be (Madagaskar), Port Elizabeth, Mossel Bay oraz do Kapsztadu (RPA), gdzie zakończyliśmy rejs.


Rodzaje kajut na statku
Na statkach wycieczkowych NCL do wyboru są trzy rodzaje kajut, które różnią się wielkością, standardem oraz lokalizacją na statku, a także kajuty premium. Wybór kajuty zależy od preferencji pasażera, budżetu i oczekiwań co do komfortu.
Pierwotnie mieliśmy zarezerwowaną kabinę wewnętrzną, tak jak na poprzednim rejsie. Uważamy, że dopłata 1500$, do kabiny z balkonem jest zbędnym wydatkiem - w końcu większość czasu i tak spędzamy poza kabiną. Ze względu na zmianę trasy naszego rejsu, ku naszemu miłemu zaskoczeniu w ramach rekompensaty dostaliśmy kabinę z balkonem oraz po 50$ na osobę do wykorzystania na statku.
1. Kajuta wewnętrzna (Inside Cabin)
Kajuta wewnętrzna to najprostszy i najbardziej ekonomiczny wybór. Jak sama nazwa wskazuje, znajduje się w głębi statku, bez okien, co dla niektórych może być dyskomfortem , gdyż w pokoju nie ma naturalnego światła dziennego. Każda z kabin posiada pojedyncze lub podwójne bardzo wygodne łóżka, klimatyzację, telewizor, dość pakowne szafy, sejf, minibar, a także łazienkę. To dobry wybór dla osób, które nie planują spędzać dużo czasu w kabinie, a skupiają się na zwiedzaniu i korzystaniu z atrakcji na pokładzie. To także najmniejszy metrażowo pokój.

2. Kajuta z oknem (Oceanview Cabin)
Kajuta z oknem daje możliwość widoku na morze. Okno może być klasyczne (np. porthole, czyli okrągłe okno), lub większe okno z widokiem na ocean, w zależności od pokładu. To rozwiązanie dla tych, którzy chcą cieszyć się naturalnym światłem i pięknymi widokami, ale nie chcą płacić za bardziej luksusową kabinę z balkonem. Kajuty oceanview są droższe niż wewnętrzne, ale też mają większy metraż.
3. Kajuta z balkonem (Balcony Cabin)
Kajuta z balkonem to jeden z najczęściej wybieranych typów, oferujący pasażerom przestronność i prywatność. Dzięki balkonowi można cieszyć się świeżym powietrzem, podziwiać widoki i korzystać z przestrzeni na zewnątrz bez konieczności wychodzenia na pokład. Takie kajuty często są znacznie droższe, ale zapewniają wyższy komfort podróży i niezapomniane wrażenia. Dodatkowo na balkonie są krzesła oraz stolik.


4. Kajuta suite (Suite Cabin)
Jest też opcja premium - kajuty typu suite to luksusowe kabiny, które oferują najwyższy komfort i przestronność. Charakteryzują się dużymi sypialniami, osobnymi przestrzeniami do wypoczynku, większymi łazienkami, a często również oddzielnym salonem. Część z nich posiada także prywatne balkony. Dodatkowo, pasażerowie, którzy wybierają suite, mogą liczyć na specjalne udogodnienia, takie jak całodobowy kamerdyner, osobista eskorta na statku i poza nim, smakołyki dostarczane każdego wieczoru, dostęp do ekskluzywnego saloniku, priorytetową odprawę czy darmowe usługi spa. Są to najdroższe kajuty, ale zapewniają luksusowy komfort i prywatność.
Karta pokładowa
Każdy pasażer w momencie zaokrętowania otrzymuje kartę pokładową, która jest bardzo wygodnym rozwiązaniem łączącym kilka funkcji.
Identyfikacja pasażera: Karta zawiera dane pasażera, takie jak imię, numer kabiny, data zaokrętowania i numer rejsu. Jest to najważniejszy dokument identyfikacyjny na statku, który umożliwia dostęp do różnych usług.
Klucz do kabiny: Karta jest używana do otwierania drzwi kabiny. Działa na podobnej zasadzie jak karta hotelowa – wystarczy ją przyłożyć do zamka, aby uzyskać dostęp do swojej kajuty.
Środek płatniczy: Karta pokładowa służy również jako karta płatnicza do uiszczania opłat na statku. Za pomocą karty można płacić za napoje, wycieczki, zakupy w sklepach pokładowych, usługi spa, restauracje premium oraz inne usługi dodatkowe. Kwota za te usługi zostaje naliczana na konto pasażera, a płatności są rozliczane pod koniec rejsu.
Dostęp na statek: Karta jest również używana do wsiadania i wysiadania ze statku w portach. Dzięki niej pasażerowie mogą wchodzić i wychodzić z statku, a także uczestniczyć w organizowanych wycieczkach na lądzie.
Na karcie są nabite pakiety jakie wybraliśmy. Okazując ją np. w barze możemy pobierać napoje w ramach pakietu all inclusive.
Karta pokładowa dla dzieci
Dzieci otrzymują swoje własne karty pokładowe. Jednak nie mogą one dokonywać płatności na pokładzie bez zgody rodzica lub opiekuna. W przypadku dzieci karta pokładowa pełni funkcję identyfikacyjną, ale płatności są naliczane wyłącznie na koncie rodzica.
Jedzenie i napoje
Norwegian Cruise Line oferuje szeroki wybór opcji gastronomicznych, które zaspokoją nawet najbardziej wymagające podniebienia. W cenę rejsu wliczone jest pełne wyżywienie, obejmujące dostęp do 13 różnych restauracji, w tym trzech głównych sal jadalnych, baru sushi, room service oraz 10 barów i kawiarni. Warto jednak wiedzieć, że w wielu restauracjach obowiązują dodatkowe opłaty.
Bez dopłat można spożywać posiłki w dwóch głównych restauracjach, bufecie oraz pubie O'Sheehan's. Planując rejs warto wziąć pod uwagę, że ceny na statku nie należą do najniższych. W ramach podstawowej oferty otrzymujemy standardowe wyżywienie oraz kawa, herbata i woda w restauracji bufetowej, natomiast za inne napoje trzeba dopłacić. Opcją wartą rozważenia jest zakup pakietu "Free at Sea", który obejmuje nielimitowane napoje bezalkoholowe (gazowane i niegazowane), wybór alkoholi premium, różnorodne piwa, wino na kieliszki oraz drinki serwowane w restauracjach i barach. My zdecydowaliśmy się na taki pakiet i uważam, że jest to bardzo wygodna opcja. Pakiet ten kosztował nas 299 euro za osobę dorosłą, za dziecko nie płaciliśmy czyli łącznie 598 euro. Należy pamiętać, że jeśli jedna osoba w kajucie zdecyduje się na pakiet, obowiązuje to również wszystkich dorosłych w tej samej kajucie.
Ponadto podczas rejsu mogliśmy korzystać z:
Restauracje główne - W cenie rejsu mieliśmy do wyboru trzy główne jadalnie.
- Bufetu (Garden Café) ze sporym i różnorodnym wyborem dań ciepłych, zup, sałatek, przekąsek, deserów oraz dań typu fast food.
- Alternatywą były dwie restauracje al’a carte (Venetian i Aqua) obie mają to samo menu a gości przy stoliku obsługiwał kelner. Mogliśmy korzystać z nich w ramach pakietu bez limitu i żadnych dodatkowych opłat.
- W ciągu dnia przy głównym basenie, działał także Topsiders Bar & Grill z szybkimi przekąskami typu fast food oraz lodami.
- Był też Irish pub O'Sheehan's Neighborhood Bar & Grill, w którym, można zjeść tu pubowe przekąski jak np. fish and chips, burgery czy nachosy - można z niego korzystać w cenie rejsu.
Restauracje tematyczne - Na statku były także restauracje serwujące dania z różnych kuchni świata, m.in. włoskiej, meksykańskiej, francuskiej, azjatyckiej i stekowej. Wizyty w tych restauracjach wymagały wcześniejszej rezerwacji i dodatkowej opłaty. W ramach naszego pakietu mogliśmy skorzystać 2 razy z dowolnej restauracji bez dodatkowych opłat. Do wyboru były:
Cagney's Steakhouse (Steakhouse) płatna 60$/osoba,
Moderno Churrascaria (brazylijski steakhouse) płatna 50$/osoba,
La Cucina (włoska) płatna 40$/osoba,
Le Bistro (francuska) płatna 60$/osoba,
Teppanyaki (japońska) płatna 60$/osoba,
Bamboo (azjatycjie) płatna 50$/osoba,
Los Lobos (meksykańskie) płatna 40$/osoba.
Menu dla dzieci jest dostępne we wszystkich restauracjach i obejmuje standardowy wybór nugetsów, pizzy, hamburgerów, makaronu z serem i deseru. Ogólnie menu dziecięce we wszystkich restauracjach jest takie samo. Ale w bufecie można codziennie coś innego znaleźć. Dla dzieci można zamawiać dania z menu dla dzieci za darmo w dowolnej restauracji z dopłatą lub mogą zamawiać dania ze zwykłego menu tej restauracji za podaną cenę.
Atrakcje na statku
Na pokładzie statków Norwegian Cruise Line czeka wiele atrakcji, które sprawią, że każdy dzień rejsu będzie pełen niezależnie od tego, czy szuka relaksu, rozrywki, czy sportowych wyzwań. Znajdziecie na nim:
Casino - Miłośnicy gier losowych mogą spróbować szczęścia w kasynie na pokładzie. Do dyspozycji są liczne stoły do blackjacka, ruletki, pokera, a także automaty do gry. Przyznam szczerze - nie nasza bajka i tylko zajrzeliśmy tam na chwilę zwiedzając statek.
Stardust Theatre - Wieczory na statku umilają różnorodne występy w teatrze Stardust. Można podziwiać tam musicale, koncerty, występy komediowe oraz widowiska taneczne. Wszystko odbywa się na światowym poziomie, z efektowną scenografią i świetną oprawą muzyczną. Repertuar jest różnorodny i codziennie inny. Choć przyznam szczerze, że ciekawszy był podczas naszego ubiegłorocznego rejsu na Antarktydę.
Koncerty – Przez cały dzień w wielu miejscach na statku odbywają się różnego rodzaju koncerty.
·Mandara Spa & Salon - Dla tych, którzy pragną chwili relaksu, Mandara Spa oferuje szeroki wachlarz zabiegów pielęgnacyjnych i masaży. Można tam skorzystać z sauny, łaźni parowej, basenu z hydromasażem czy odprężających rytuałów spa. Salon piękności zapewnia profesjonalne usługi fryzjerskie i kosmetyczne. Korzystanie z tej strefy jest dodatkowo płatne, a ceny uzależnione od tego na co zdecydujemy się z dość różnorodnej oferty.
Fitness Centre - Miłośnicy aktywności fizycznej mogą zadbać o formę w nowoczesnym centrum fitness. Znajdują się tam bieżnie, rowerki, maszyny do ćwiczeń siłowych i wolne ciężary. Organizowane są także zajęcia grupowe, takie jak joga, pilates czy spinning, prowadzone przez profesjonalnych instruktorów.
Boisko do piłki nożnej/siatkówki - Na otwartym pokładzie można korzystać z boiska do koszykówki i siatkówki.
Na górnym pokładzie oprócz boiska do piłki nożnej i siatkówki jest także mini golf, szachy, stół do pin ponga oraz ścieżka do joggingu.

Strefa basenowa
Na statku Norwegian Dawn znajduje się przestronna strefa basenowa, która oferuje idealne warunki zarówno do relaksu, jak i aktywnego wypoczynku. Jest to jedno z centralnych miejsc na pokładzie, gdzie pasażerowie mogą cieszyć się słońcem, kąpielami oraz pięknymi widokami na ocean.
Główny basen – W centralnej części statku znajduje się duży basen, otoczony leżakami i barami. To idealne miejsce na ochłodę w ciągu dnia. W okolicy basenu znajdują się bary serwujące orzeźwiające drinki i koktajle. Można się nimi delektować, nie opuszczając strefy relaksu. Wokół basenu rozmieszczone są wygodne leżaki, na których można odpoczywać, opalać się lub po prostu cieszyć się morską bryzą. W ciągu dnia w strefie basenowej organizowane są różne wydarzenia, takie jak muzyka na żywo, animacje czy imprezy tematyczne.

Jacuzzi – Dla tych, którzy wolą relaks w ciepłej wodzie, jest dostępnych 7 jacuzzi, w których można odprężyć się po dniu pełnym atrakcji.4 przy głównym basenie, prawie na dziobie górnego pokładu oraz jedno w strefie kids pool.
·Kids pool - Rodziny z dziećmi mogą skorzystać ze specjalnej strefy wodnej przeznaczonej dla najmłodszych. Znajdują się tam płytkie baseny, drugi nieco głębszy, dwie zjeżdżalnie dinusie oraz jacuzzi. Minus, że w pobliżu tej strefy nie ma żadnego baru z napojami. Super są mini krzesełka i leżaczki dla dzieci. My oczywiście w tej strefie spędzaliśmy najwięcej czasu.


Kryty basen w strefie spa - Niestety wstęp 18+ i dodatkowa opłata 320$ od osoby, sprawiła, ze z tej części nie korzystaliśmy.

Czego nie można wnosić na statek?
Podczas rejsów z Norwegian Cruise Line (NCL) obowiązują określone zasady dotyczące przedmiotów, których nie można wnosić na pokład ze względów bezpieczeństwa. Oto lista najczęściej zakazanych rzeczy:
1. Alkohol i napoje
Na pokład nie można wnosić alkoholu (poza butelką wina na osobę, zgodnie z polityką linii).
Zabronione jest również wnoszenie napojów gazowanych, soków czy butelkowanej wody (choć czasem dopuszcza się niewielkie ilości wody, warto to wcześniej sprawdzić).
2. Przedmioty niebezpieczne
Broń palna, amunicja, noże, ostrza, maczety, pałki teleskopowe itp.
Materiały wybuchowe, fajerwerki i inne substancje łatwopalne.
Chemikalia, toksyczne substancje, gaz pieprzowy, paralizatory.
Przedmioty ostrzegające iskry, jak zapalniczki na benzynę.
3. Urządzenia elektryczne i grzewcze
Czajniki, żelazka, kuchenki elektryczne, grzałki i inne urządzenia generujące ciepło (mogą stanowić zagrożenie pożarowe).
Przedłużacze bez zabezpieczeń przeciwprzepięciowych.
Drony – ich użycie jest zabronione zarówno na pokładzie, jak i podczas postojów w portach. Nam się udało wejść na statek z dronem i nikt nam go nie skonfiskował, ale podejrzewamy, że tylko dlatego, że mieliśmy baterie w jednym bagażu podręcznym a resztę w drugim. No i mieliśmy sporo innej elektroniki.
4. Żywność
Własna żywność, szczególnie świeże produkty (owoce, warzywa, mięso), które mogą naruszać przepisy sanitarne. Nie mieliśmy jednak problemu wracając na statek z wniesieniem drobnych przekąsek jak np. chipsy czy ciasteczka.
5. Inne przedmioty
Deskorolki, hulajnogi, hoverboardy.
Zabawki imitujące broń.
Zwierzęta (z wyjątkiem certyfikowanych zwierząt asystujących).
Co się dzieje, gdy wniesiesz zakazany przedmiot?
Podczas wejścia na statek przeprowadzana jest kontrola bezpieczeństwa – podobna do tej na lotnisku. W przypadku wykrycia niedozwolonych przedmiotów, mogą one zostać skonfiskowane i oddane po zakończeniu rejsu lub całkowicie usunięte.
Atrakcje dla dzieci
Statki Norwegian Cruise Line oferują wiele atrakcji dla dzieci i młodzieży, zapewniając im zarówno rozrywkę, jak i możliwość nawiązywania nowych przyjaźni które sprawiają, że rejs staje się niezapomnianą przygodą dla całej rodziny. Rejs statkiem to świetny wybór dla rodzin podróżujących z dziećmi, ponieważ na pokładzie znajdują się dedykowane strefy dla maluchów, starszych dzieci, nastolatków oraz basen dla dzieci.
Oto, co czeka na najmłodszych pasażerów:
1. Guppies Open Play (6 miesięcy – 3 lata)
To specjalna strefa zabaw dla najmłodszych dzieci oraz ich rodziców. Znajdują się tam różnorodne zabawki, piłki i przedmioty sensoryczne, które wspierają rozwój maluchów. To idealne miejsce do wspólnej zabawy z maluszkami. Harmonogram zajęć jest zmienny i publikowany codziennie w biuletynie Freestyle Daily. Warto pamiętać, że Guppies Open Play nie jest programem z opieką – rodzice muszą towarzyszyć swoim dzieciom podczas zabawy.

2. Splash Academy (3-12 lat)
To przestrzeń pełna zabawy, kreatywnych zajęć i tematycznych przygód dla dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Trzy razy dziennie w wyznaczonych przedziałach czasowych można przyprowadzić tu dzieci i zostawić je pod opieką animatorów. To bardzo wygodna opcja dają możliwość nieco wypocząć podczas rejsu rodzicom. A dzieci mogą w tym czasie brać udział w aktywnych grach, zajęciach plastycznych, warsztatach tematycznych. Program dostosowany jest do wieku dzieci, zapewniając im bezpieczną i radosną atmosferę pod okiem wykwalifikowanej kadry.

3. Entourage (13-17 lat)
To nowoczesna strefa dla nastolatków, oferująca szeroki wybór zajęć dostosowanych do ich zainteresowań. Młodzież może tutaj pograć na Play Station, w piłkarzyki brać udział warsztatach kreatywnych, a także po prostu spędzać czas z rówieśnikami w przestrzeni sprzyjającej nawiązywaniu nowych znajomości. Co istotne jest to strefa gdzie osoby poza przedziałem wiekowym 13-17 lat nie mają wstępu.

Wycieczki
Podczas rejsu statkiem są trzy możliwości organizowania wycieczek:
1. Wycieczki kupione na statku (Excursion Desk) – jest to najwygodniejsza opcja ale i jednocześnie najdroższa, czasem nawet 10 krotnie od wycieczek zakupionych w porcie. To dobre rozwiązanie dla osób, które nie chcą się bawić w szukanie i samodzielne organizowanie wycieczek. W tej opcji wszystko za nas zostanie załatwione i niczym nie trzeba się przejmować.
Zaletą takich wycieczek jest:
Gwarancja Powrotu na Czas: Rejs nie odpłynie bez uczestników wycieczki zorganizowanej przez NCL, nawet jeśli nastąpią opóźnienia.
Bezpieczeństwo: Wszystkie wycieczki są organizowane przez sprawdzonych lokalnych partnerów.
Wygoda: Transport, przewodnicy i bilety wstępu są już zorganizowane.
Opcje dla Wszystkich: Dostępne są wycieczki dostosowane do osób o ograniczonej mobilności.
Minusy:
Cena! Ceny wycieczek zależą od lokalizacji i rodzaju atrakcji, ale warto wiedzieć, że ceny organizowane przez NCL są znacznie wyższe niż samodzielne wycieczki.
2. Samodzielne zwiedzanie – Dla nas to najlepsze rozwiązanie, dające wiele swobody i możliwości dostosowania zwiedzania do naszych potrzeb. Często po zejściu ze statku udawało nam się znaleźć prywatnych kierowców, którzy nie tylko zawozili nas do wybranych miejsc, ale również pokazywali mniej znane atrakcje, na które sami moglibyśmy nie wpaść podczas planowania.
W niektórych portach, jak np. w Kapsztadzie, zwiedzanie na własną rękę było szczególnie wygodne, ponieważ port znajduje się praktycznie w centrum miasta, w niewielkiej odległości od głównych atrakcji. Alternatywnie można skorzystać z komunikacji miejskiej, jednak w takim przypadku warto dobrze zaplanować czas, by mieć pewność, że zdążymy wrócić na statek przed jego odpłynięciem.
3. Wykupienie wycieczki po zejściu ze statku – Jeśli planujecie rejs statkiem, warto rozważyć wykupienie wycieczki bezpośrednio po zejściu ze statku, zamiast korzystać z ofert dostępnych na pokładzie. Wycieczki organizowane przez linię rejsową są często znacznie droższe – czasem nawet dziesięciokrotnie. Tymczasem w porcie bez problemu znajdziecie lokalnych przewodników oferujących te same trasy w znacznie niższych cenach.
Nie trzeba obawiać się o czas – lokalni organizatorzy dobrze znają harmonogramy rejsów i dostosowują swoje oferty, aby zdążyć przed odpłynięciem statku. Co więcej, wycieczki organizowane w mniejszych grupach często są bardziej kameralne i elastyczne.
Przykładowo, za wycieczkę do Tsingy Rouge i na Ramena Beach (czyli w praktyce dwie wycieczki) na statku musielibyśmy zapłacić:
269 USD za osobę dorosłą i 229 USD za dziecko za wycieczkę do Tsingy Rouge,
199 USD za osobę dorosłą i 159 USD za dziecko za wizytę na Ramena Beach.
Łączny koszt dla naszej trójki wyniósłby 1324 USD. Tymczasem lokalny przewodnik w porcie zaoferował nam prywatną wycieczkę dostosowaną do naszych potrzeb za jedyne 150 USD! (cały koszt za 3 osoby). To ogromna oszczędność i jednocześnie większa elastyczność w planowaniu dnia.
Travel Tip: Warto przed rejsem dokładnie zaplanować, które atrakcje są dla nas najważniejsze, i porównać różne opcje, aby dopasować je do swoich oczekiwań i budżetu. Często bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest samodzielne zorganizowanie wycieczek, które można wcześniej zarezerwować online, na przykład przez platformy takie jak GetYourGuide. Dzięki temu można nie tylko zaoszczędzić, ale także wybrać bardziej kameralne lub dostosowane do indywidualnych preferencji formy zwiedzania.
Czy na statku buja?
To jedno z najczęściej zadawanych pytań: Czy na statku buja? Czy ma się chorobę morską? To już nasz drugi rejs, w tym w ubiegłym roku przepłynęliśmy jedne z najbardziej wzburzonych wód czyli Cieśninę Drake'a. Na statku może się zdarzyć, że poczujesz delikatne bujanie, zwłaszcza w rejonach, gdzie morze bywa wzburzone. Jednak w większości przypadków nowoczesne statki są zaprojektowane w sposób, który minimalizuje odczucie kołysania.
Bujanie statku jest zwykle najbardziej odczuwalne w pierwszych dniach rejsu, ale po pewnym czasie organizm się do niego przyzwyczaja i większość pasażerów przestaje je odczuwać. Często zdarza się, że nawet nie wiemy, czy statek nadal płynie, czy stoi w porcie. Według nas, nie ma powodu do niepokoju w związku z kołysaniem statku. Jeśli jednak pojawi się jakikolwiek dyskomfort, wystarczy położyć się na chwilę, a zazwyczaj wszystko mija. W rzadkich przypadkach, gdyby objawy się nasiliły, warto sięgnąć po środki na chorobę morską, takie jak aviomarin, dbać o nawodnienie organizmu, pić wodę, przyjmować elektrolity i normalnie jeść posiłki.
Internet na statku
Na statkach NCL dostęp do internetu jest możliwy dzięki satelitarnym połączeniom Wi-Fi. Choć prędkość internetu jest zazwyczaj niższa niż w tradycyjnych sieciach na lądzie, umożliwia to wykonywanie podstawowych zadań online, takich jak sprawdzanie e-maili, korzystanie z mediów społecznościowych czy przeglądanie stron internetowych. Należy jednak pamiętać, że internet na statku może być mniej stabilny, zwłaszcza podczas rejsu po odległych wodach.
Opcje pakietów internetowych
Norwegian Cruise Line oferuje różne pakiety internetowe, które można wykupić w zależności od potrzeb pasażera:
Pakiet podstawowy: Pakiet ten zapewnia dostęp do podstawowych usług internetowych, takich jak przeglądanie stron internetowych, korzystanie z poczty elektronicznej i mediów społecznościowych. Jest to opcja odpowiednia dla osób, które nie potrzebują intensywnego dostępu do internetu i zamierzają jedynie sprawdzić e-maile lub sporadycznie korzystać z internetu.
Pakiet premium: Jeśli potrzebujesz szybszego internetu, który pozwala na streaming wideo, rozmowy wideo czy bardziej zaawansowane czynności online, pakiet premium jest dobrym wyborem. Pakiet ten oferuje wyższe prędkości i lepszą jakość połączenia, choć trzeba pamiętać, że nadal nie jest to porównywalne z tradycyjnym dostępem do internetu na lądzie.
Pakiety dla urządzeń: W zależności od wybranego pakietu, dostęp do internetu może być przypisany do jednego urządzenia (np. telefonu, tabletu czy laptopa) lub być dostępny na kilku urządzeniach. NCL oferuje opcje zarówno dla osób podróżujących z jednym urządzeniem, jak i dla tych, którzy chcą korzystać z internetu na wielu urządzeniach jednocześnie.
Ceny za internet na statkach NCL mogą się różnić w zależności od pakietu, długości rejsu oraz aktualnych promocji. Zwykle pasażerowie mogą spodziewać się opłat od kilku do kilkunastu dolarów dziennie za dostęp do internetu. Często istnieje możliwość wykupienia pakietów na cały rejs, co może się opłacać, jeśli planujesz korzystać z internetu regularnie.
My mieliśmy w ramach naszego pakietu nielimitowany internet na jedno urządzeniu oraz 300 min do wykorzystania na drugą osobę. Na podstawie naszych doświadczeń możemy stwierdzić internet na statku jest dość słaby. O ile dało się przeglądać strony czy prowadzić rozmowy audio, to przesłanie wideo, na przykład na Instagram, było problematyczne przez co odpuściliśmy dodawanie relacji. Najlepsze połączenie było gdy statek cumował w porcie, a wielu pasażerów opuściło pokład.
Procedura wyokrętowania ze statku
Dzień przed zakończeniem rejsu do kajuty dostarczany jest biuletyn z informacjami o procedurze wyokrętowania. Zawiera on szczegóły dotyczące godzin, przypisanych stref oraz instrukcji dotyczących bagażu. Trzeba też rozliczyć wydatki jeśli nie mieliśmy podpiętej karty kredytowej, aby były automatycznie ściągane.
1. Pasażerowie mogą wybrać jeden z dwóch sposobów:
Self-Assist (samodzielne wyokrętowanie) – Goście sami znoszą swój bagaż i schodzą ze statku jako pierwsi. To opcja idealna dla osób, które mają wczesne loty lub preferują szybkie wyjście.
Standardowe wyokrętowanie – Pasażerowie wystawiają swoje oznakowane walizki przed kajutą (do północy). Obsługa statku zajmuje się ich przeniesieniem do terminala.
2. Przygotowanie bagażu (jeżeli decydujemy się na standardowe wyokrętowanie)
Oznaczenie bagażu: Na dzień przed zejściem ze statku pasażerowie otrzymują specjalne naklejki z numerami, które przypisują ich do konkretnej grupy wyokrętowania.
Pakowanie: Warto zostawić w podręcznym bagażu najpotrzebniejsze rzeczy, takie jak dokumenty, leki, ubranie na ostatni dzień i ładowarki
3. Ostatni poranek na statku
Śniadanie: Goście mogą skorzystać z bufetu lub wybranych restauracji czynnych do określonej godziny.
Ostatnie chwile na pokładzie: Po śniadaniu należy opuścić kajutę zgodnie z wyznaczoną godziną.
4. Schodzenie ze statku
Wyokrętowanie odbywa się grupami, zgodnie z oznaczeniami na bagażu. Grupy są wywoływane przez głośniki.
Pasażerowie udają się do terminala, gdzie odbierają swój bagaż.
6. Transport z portu
Po wyjściu z terminala pasażerowie mogą skorzystać z transferów oferowanych przez NCL, taksówek, transportu publicznego lub wcześniej zamówionych prywatnych przewozów.
Warto wcześniej zaplanować transport z portu, szczególnie jeśli kontynuuje się dalszą podróż.

Comments