Hawaje - jak zorganizować wyjazd na własną rękę?
top of page
Post: Blog2 Post

HAWAJE – JAK ZORGANIZOWAĆ WYJAZD NA WŁASNĄ RĘKĘ? INFORMACJE PRAKTYCZNE

Hawaje były od dawna na naszej podróżniczej liście marzeń. Zatem jak tylko nadarzyła się okazja i spontaniczny pomysł aby zamiast lecieć ze Stanów, na którąś z wysp Morza Karaibskiego polecieć na Hawaje nie zastanawialiśmy się ani minuty. Siedząc w domu u naszych znajomych w Teksasie sprawdziliśmy ceny biletów lotniczych na O’ahu. Ceny okazały się całkiem przystępne, więc dosłownie w godzinę podjęliśmy decyzję o zakupie i ponownej zmianie naszych planów.

Wiadomo podróż w czasach pandemii niosła za sobą dodatkowe koszta w postaci testów, ale na to byliśmy przygotowani, pojawiło się także ryzyko, że coś może nie wypalić i nie uda nam się zrealizować naszego marzenia, ale raz się żyje.... Hawaje nas zachwyciły, ale również mocno zaskoczyły, spodziewaliśmy się większej dzikości. Stwierdziliśmy też, że są bardziej japońskie, niż amerykańskie. Śmialiśmy się, że Japończycy przejęli wyspy bez wojny.

Planując podróż często zaczynamy od znalezienia miejsc wartych zobaczenia, kupna biletów lotniczych, rezerwacji noclegu, oraz zdobywania praktycznych informacji, które mogą nam się przydać w podróży. Zebrałam dla Was właśnie kilka takich niezbędnych informacji, które warto wiedzieć przed wyjazdem na O’ahu na Hawajach.

Jakie formalności trzeba spełnić, lecąc na Hawaje w czasach Covid?

To było największym wyzwaniem tego wyjazdu, które kosztowało nas najwięcej nerwów i utrzymywało w stresie praktycznie do ostatniej chwili przed wylotem. Po pierwsze aby lecieć na Hawaje trzeba mieć negatywny wynik testu przeprowadzanego metodą PCR i tu pierwszy problem, test ten można wykonać jedynie w wyznaczonych punktach badań, które zostały zaakceptowane przez Hawaje. Listę znajdziemy na https://hawaiicovid19.com/travel-partners/

Testy dla obcokrajowców nie są najtańsze od 190USD do 320USD (takie ceny otrzymywaliśmy dzwoniąc do kolejnych punktów na terenie USA). Test należy wykonać nie wcześniej niż 48godzin przed przylotem na Hawaje. Po otrzymaniu negatywnego wyniku testu musimy się zarejestrować na specjalnej stronie i wczytać tam nasz wynik testu, który automatycznie zostanie potwierdzony, otrzymamy wtedy specjalny kod QR, dzięki któremu będziemy wpuszczeni na teren Hawajów, w przypadku braku kodu zostaniemy zawróceni. Kod można uzyskać rejestrując się na stronie: https://travel.hawaii.gov/

Trzeba pamiętać, że Hawaje to terytorium USA, więc jeżeli jeszcze nie znajdujemy się na terytorium Stanów musimy spełnić także warunki dostania się tam. Bezpośrednio do USA nie dostaniemy się z państw strefy Schengen, musimy najpierw spędzić 14 dni poza strefą i dopiero po tym czasie możemy wjechać, wykonując test antygenowy.

Po przylocie na Hawaje

Po wylądowaniu na O’ahu byliśmy poddani standardowej kontroli paszportowej jak na większości lotnisk po przylocie. W sumie już myśleliśmy, że nikt nie będzie nas pytał o wyniki testów ani o zalogowanie w systemie dla podróżujących na Hawaje. Dopiero przy samym wyjściu kiedy kierowaliśmy się po bagaże były stanowiska gdzie sprawdzano wszystkich podróżnych, czy są zalogowani w aplikacji i czy posiadają QR kod.

Dokumenty potrzebne do wjazdu na Hawaje

Aby wjechać na terytorium Stanów Zjednoczonych, a Hawaje są 50 amerykańskim stanem. Trzeba mieć ważny paszport co najmniej pół roku po planowanej dacie wyjazdu ze Stanów Zjednoczonych, wizę lub złożony online znacznie tańszy wniosku autoryzacyjny (ESTA). Wniosek taki kosztuje 14 dolarów i pozwala na wielokrotne wjazdy na teren USA w ciągu dwóch lat. Natomiast osoby, które mają ważną wizę B1 lub B2 nadal mogą wybierać się do Stanów Zjednoczonych na ich podstawie. Te osoby nie muszą składać wniosku ESTA. Ostateczna decyzja o prawie wjazdu na teren USA podejmuje urzędnik imigracyjny w pierwszym amerykańskim porcie, w którym wylądujemy, jak miało to miejsce przed 11 listopada 2019 r, czyli momencie kiedy został wprowadzony ruch bezwizowy dla Polaków.

Ile trwa podróż na Hawaje?

Bezpośredni lot z Warszawy do Los Angeles trwa 12 godzin. Różnica czasu między Polską, a Los Angeles wynosi 9 godzin. Lot z Los Angeles, lub San Francisco do Honolulu trwa ok 6 godzin, ale tu również jest zmiana strefy czasowej o -3 godziny. Na Hawajach względem Polski jest -12 godzin różnicy czasu.

Jak dolecieć na Hawaje?

Na Hawaje obecnie można dolecieć z kilku stron: z Japonii (na wyspach jest ogromna mniejszość japońska i loty odbywają się stosunkowo często), Kanady, Taiwanu, Korei, lub z USA. My wylatywaliśmy ze Stanów.

Jeśli chodzi o możliwe połączenia z Polski na Hawaje, to jest ich całkiem sporo. Według mnie najwygodniejsze, Warszawa–Los Angeles–Honolulu lub Warszawa–Tokio– Honolulu. Zarówno do LA, jak i Tokio można lecieć bezpośrednio z Warszawy na pokładach LOT-u, co zdecydowanie podnosi komfort podróży i skraca jej czas, zostaje nam jedynie przesiadka na lot do Honolulu.

Planując lot ze Stanów koniecznie przeanalizujcie szczegółowo, z którego miasta będzie najtaniej. Loty z Los Angeles najczęściej są dużo droższe, niż z San Francisco, gdzie bilety mogą być tańsze nawet o połowę. My lecieliśmy z San Francisco do Honolulu z międzylądowaniem w Oukland na pokładzie samolotu linii Hawaiian Airlines i tak samo analogicznie wracaliśmy do Stanów.

Loty na Hawaje nie są specjalnie długie i męczące. Przelot z San Francisco trwa ok 5h30 min, z Los Angeles 6h natomiast z Tokio ok. 6h30min.

Przemieszczanie się między wyspami

Pomiędzy wyspami najlepiej przemieszczać się samolotami. Samoloty latają nawet co pół godziny, bilet często można kupić w ostatniej chwili. Najtańsze połączenia, zaczynają się już od 65$. Takie loty są krótkie, trwają od 45 do 60 minut. Dawniej także można było poruszać się drogą morską, lecz przestano ze względu na liczne protesty ekologów.

Jak wydostać się z lotniska w Honolulu

• Autobusem – Na zewnątrz na poziomie przylotów, znajduje się przystanek autobusowy, z którego dojeżdża autobus nr 19 do centrum Honolulu – Waikiki. Pojedynczy bilet kosztuje 2,75$, warto mieć ze sobą ćwierćdolarówki, gdyż biletomat u kierowcy nie wydaje reszty. Kolejne utrudnienie jest takie, że do autobusów miejskich nie wolno wchodzić z walizkami i dużymi bagażami. Zatem autobus będzie możliwym środkiem transportu jedynie kiedy podróżujemy z podręcznym bagażem. Ponadto autobus z lotniska jedzie dużo dłużej niż np. taxi.

• Wynajem auta – Jest to najwygodniejsza i najszybsza opcja wydostania się z lotniska w Honolulul. Przy głównym wyjściu z lotniska czekają busy które dowożą do poszczególnych wypożyczalni.

• Taksówką – To wygodna lecz jedna z najdroższych opcji wydostania się z lotniska. Jednak może to być dobre rozwiązanie, jeśli jesteście zmęczeni po podróży i tylko marzycie aby jak najszybciej znaleźć się w hotelu. Postój taksówek znajduje się na zewnątrz hali przylotów, trzeba przejść jedną jezdnię i wychodzi się wprost na sprawnie działający punkt, gdzie obsługa kieruje nas do taksówek. Samochód odjeżdża jeden po drugim. Od obsługi dowiadujecie się orientacyjnej ceny za przejazd. Samochody w Stanach są z reguły duże, więc taksówki zwykle bez problemów są w stanie pomieścić nawet 5 osób ze sporymi bagażami.

• Uber/Lyft – Na Hawajach z powodzeniem funkcjonuje aplikacja Uber, oraz działająca na podobnych zasadach Lyft. Jest to troszkę tańsza opcja od taksówki. Za przejazd wieczorem z lotniska zapłaciliśmy 40 dolarów, a jadąc popołudniu z okolic Wakiki zapłaciliśmy 25 dolarów. Jedyne utrudnienie to musicie mieć internet. Na lotnisku nie powinno być problemu ze złapaniem zasięgu. My mieliśmy zakupioną kartę telefoniczną jeszcze na kontynencie USA, więc nie mieliśmy z tym problemu. Na lotnisku nie widziałam punktu, gdzie można by było kupić kartę do telefonu.

Jak przemieszczać się po O’ahu

• Autobusy - Bilety kupuje się u kierowcy wchodząc do autobusu, cena biletu jednorazowego to 2,5$, a całodzienny bilet kosztuje 5$. Minusem autobusów jest to, że aby dotrzeć do miejsca, które nas interesuje musimy się przesiadać kilkukrotnie, podróż trwa długo, dodatkowo i tak nie wszędzie nimi dojedziemy. Dlatego najlepszym środkiem transportu będzie samochód. Transport publiczny istnieje jedynie na O’ahu, na pozostałych wyspach nie istnieje. Kilka informacji praktycznych dla podróżujących autobusami po O’ahu. Do autobusu wsiada się zawsze pierwszymi drzwiami, a wysiada środkowymi. Zasada jest taka, że autobus zajmuje się od końca. Nie stoimy, jeśli są wolne miejsca siedzące. Jeśli chcemy by autobus zatrzymał się na przystanku, ciągniemy za linkę powieszoną pod oknami. W amerykańskich autobusach, zamiast przycisku STOP są właśnie takie linki. Gdy autobus się zatrzyma, popychamy środkowe drzwi, żeby je otworzyć. Nie otwierają się automatycznie!

• Samochód – Zdecydowanie najwygodniejszą i najszybszą formą transportu jest samochód. Poniżej podpowiadam Wam jak wypożyczyć samochód na O’ahu.

Wypożyczenie auta na O’ahu

Auto możecie wynająć w jednej z licznych wypożyczalni w Honolulu, lub przy lotnisku. Najlepiej robić rezerwację auta z wyprzedzeniem poprzez stronę internetową. Koszt wypożyczenia auta średniej klasy wynosi od 35$ do 70$ za dzień, przy czym musimy tu doliczyć dodatkowo koszty ubezpieczenia. My korzystaliśmy z wypożyczalni Budget znajdującej się przy lotnisku. Pamiętajcie również, przy wynajmie samochodu, że parkingi w Honolulu są drogie i ciężko znaleźć miejsce. Bezpłatne miejsca parkingowe znajdziecie przy kanale Ala Wai (pamiętać należy, że parkowanie wzdłuż kanału Ala Wai jest zabronione w dni poniedziałki i piątki od 8:30 do 11:30 z wyłączeniem dni świątecznych), w Ala Moana Beach Park (tu parkowanie zabronione jest nocą), albo w dzielnicy domów jednorodzinnych zaczynającej się za parkiem zoologicznym i na wschód od ulicy Kapahulu Ave. Parkingi hotelowe również nie należą do najtańszych od 20$ do 40$ za dobę. Plusem jest, że paliwo w USA jest tanie, a odległości jakie pokonujemy autem niewielkie, więc tu nie będziemy mieć wysokich dodatkowych kosztów.

Świetną alternatywą jest wypożyczenie samochodu w sieci HUI, jest to coś na zasadzie naszych Trafic Car. Wystarczy zainstalować aplikację na swoim telefonie, podać dane karty płatniczej i już można korzystać. Trzeba pamiętać, iż samochody odbieramy i oddajemy w tym samym punkcie, często są one zaparkowane na wielopoziomowych parkingach, a nie przy każdym wejściu jest oznaczone, na której kondygnacji znajdziemy wyznaczone miejsce. Samochody możemy rezerwować z dużym wyprzedzeniem i nie wpływa to na kwotę wynajmu, za rezerwację jest pobierana opłata, która od momentu włączenia aplikacji do momentu zarezerwowania powoli spada, jednakże trzeba pamiętać, iż zawsze ktoś może nas ubiec. Rezerwacji nie można odwołać, nawet przy rezygnacji, czy oddaniu samochodu wcześniej naliczona zostanie nam pełna opłata, za czas rezerwacji. Trzeba dokładnie planować czas wynajmu, gdyż co prawda możemy przedłużyć czas wynajmu, ale jak ktoś zarezerwował już wcześniej na późniejsze godziny, to tracimy możliwość przedłużenia, a jak nie oddamy w czasie, to naliczana jest dość spora opłata karna. Opłata za wynajem naliczana jest za pierwsze 8 godzin, do 24 godzin pozostaje niezmienna. Jest to chyba najlepszy sposób wynajmu, gdyż opłata dzienna jest mniej więcej porównywalna z wypożyczalniami, przy czym mamy tu wliczone paliwo, a także mamy zagwarantowane miejsce parkingowe, z którego bierzemy samochód, a znaleźć bezpłatne miejsce parkingowe jest bardzo ciężko.

Gdzie nocować na Hawajach?

Większość bazy noclegowej na O’ahu zlokalizowana jest w okolicach Honolulu. Z tego względu noclegi wypadają tu również najbardziej rozsądnie cenowo zwłaszcza jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny. Warto na to zwrócić uwagę zwłaszcza jeśli planujecie spędzić na wyspie kilka dni. Ze względu na to, że O’ahu jest nie dużą wyspą i odległości jakie musimy na niej pokonać aby ją zwiedzić są niewielkie, sprawia, że Honolulu będzie świetną bazą wypadową. Dodatkowo, pod nosem macie duży wybór wypożyczalni samochodów, sklepów i restauracji i nie jesteście zdani na jedną małą budkę z krewetkami lub ahi poke.

Lecąc na Hawaje marzył mi się nocleg w domku położonym przy plaży. Jakież było moje rozczarowanie, kiedy moje wyobrażenie o takim troszkę „dzikim” noclegu spełzło na niczym, a wylądowaliśmy w betonowym Honolulu niedaleko Wakiki Beach. Szukając dla nas noclegu spędziłam sporo czasu na poszukiwaniu różnych alternatyw. Jednak z perspektywy czasu muszę stwierdzić, ze znaleźliśmy fajny nocleg w dość rozsądnej jak na Hawaje cenie (pamiętajmy Stany niestety są dość drogie dla naszych portfeli)...

My zatrzymaliśmy się w całkiem fajnym, kameralnym hotelu White Sands. Z którego mieliśmy zaledwie 5 minut spacerkiem na słynną Wakiki Beach, plusem było ,że za rogiem mieliśmy naszą ulubioną restaurację Marukame Udon Waikiki. Za nocleg na 10 dni za dwie osoby dorosłe i dziecko zapłaciliśmy 4000 zł. Wiem nie jest to najtańszy nocleg, ale uwierzcie mi, że była to jedna z tańszych alternatyw. Tańszą opcją jest wynająć mieszkanie, lub pokój poprzez stronę AirBnb.pl, jednak te noclegi trzeba rezerwować ze sporym wyprzedzeniem, gdyż szybko się wyprzedają. Warto również szukając noclegu zwracać uwagę czy jest wifi i miejsce parkingowe w cenie, ponieważ o bezpłatny parking w Honolulu jest bardzo ciężko, a płatne parkowanie jest drogie no i dodatkowo ciężko znaleźć wolne miejsce.

Jedzenie na Hawajach - gdzie zjeść?

Kuchnia hawajska odzwierciedla zróżnicowanie etniczne mieszkańców archipelagu, to głównie mieszanka smaków kuchni hawajskiej, amerykańskiej, japońskiej, chińskiej, filipińskiej, portugalskiej i koreańskiej. Ryby przyrządza się na sposób chiński, japoński (liczne bary sushi) i koreański (zapiekane z dużą ilością czosnku). W potrawach mięsnych uwidaczniają się wpływy portugalskie i filipińskie. Polecam spróbować ananasów, koktajli, ahi poke, ahi katsu, krewetek w czosnku na North Shore, japońskiego udonu w Marakame, oraz na deser przepysznych pączków w Leonard’s Bakery i lodów waniliowych z różnego rodzaju posypkami i dodatkami.

Jeśli planujecie zwiedzać wyspę, zaopatrzcie się wcześniej w zapas wody i jedzenia. Przemieszczając się po wyspie nie spotkacie zbyt wielu marketów, my mijaliśmy dosłownie kilka. Jak to w USA, po drodze można spotkać McDonalds'y i inne fast foody. Jeśli chodzi o ceny to tak jak wcześniej mówiłam Hawaje są drogie. Za obiad zapłacimy od 10 $ wzwyż. Przykładowo za udon w zależności od wariantu płaciliśmy od 8 do 12 $ za Ahi katsu i Ahi poke płaciliśmy 12$, kawa 5$, woda mineralna od 1,5$ do 4$, butelka wina od 8

Kiedy lecieć na Hawaje? Pogoda na Hawajach

Hawaje leżą w strefie klimatu zwrotnikowego morskiego, co sprawia, że pogoda jest świetna przez cały rok. Średnia temperatura wynosi ok. 23-25° C. Przez cały rok panują tu bardzo dobre warunki do surfowania, oraz nurkowania, morze tu ma średnią temperaturę 24° C. Przelotne deszcze zdarzają się przez cały rok, z nieco większym natężeniem w okresie od lutego, do kwietnia, ale zwykle trwają kilka minut. Typowy sezon letni na Hawajach trwa od czerwca, do września. Od kwietnia do października możemy spodziewać się temperatury w okolicach 23–31°C. Między listopadem, a marcem, czyli w bardziej wilgotnym okresie, temperatury wahają się między 18, a 28°C. Podczas naszego pobytu na przełomie lutego i marca temperatura oscylowała w okolicach 26 -28°C stopni w dzień i ok 20°C w nocy. Najlepsze warunki do surfowania są zimą.

Jeśli zastanawiacie się, jakie wziąć ze sobą ubrania to powiem krótko - letnie! Bluza i długie spodnie przydadzą się Wam do samolotu, ale na miejscu gwarantuję, że ani razu nie założycie niczego z długim rękawem, nawet wieczorem. Jeśli chodzi o obuwie najlepiej sprawdzą się japonki, klapki, choć jeżeli planujecie trekkingi to warto zabrać również wygodne obuwie. Kolejne "must have" w naszej walizce na Hawaje to jakieś nakrycie głowy, oraz krem z filtrem, słońce tu grzeje naprawdę mocno.

Informacje praktyczne

• Napięcie w gniazdkach wynosi 110–120V, czyli jak w całych Stanach. Najlepiej przed wyjazdem z Polski kupić przejściówkę, gdyż gniazdka wyglądają tu tak samo jak w całych Stanach. Warto też sprawdzić, czy nasze urządzenie będzie pracować przy niższym napięciu, by bezsensownie nie ciągnąć czegoś, co i tak nie zadziała.

• Na Hawajach językami urzędowymi są angielski, oraz hawajski, natomiast spora część osób mówi również po japońsku, ze względu na występującą tam silną mniejszość pochodzącą z tego kraju.

• Na Hawajach niemalże wszędzie obowiązuje zakaz palenia papierosów. Mandat za palenie w miejscu publicznym wynosi 500$. Podobnie jest z piciem alkoholu na plaży. Wzdłuż plaż nie ma ani jednego baru z drinkami.

• Jeśli chodzi o płatności polecam korzystać z Revoluta. Warto mieć również przy sobie trochę gotówki (dolarów), która przyda się w sklepach z pamiątkami, w niektórych food trackach, czy komunikacji miejskiej. W każdym bankomacie na Hawajach naliczana jest prowizja za wypłatę od 3,5$ w górę.

• Hawaje składają się z 137 wysp, ale tylko 7 z nich jest zamieszkanych: O’ahu, Hawai’i, Moloka’i, Maui, Ni’ihau, Kaua’i oraz Lānaʻi. My odwiedziliśmy O’ahu.